Z generációs pályakezdők a láthatáron - Ön felkészült a fogadásukra?

Hamarosan felnő a világ első globális és digitális nemzedéke. Ők azok a gyerekek, akik már beleszülettek a digitalizált világba, így minden digitális eszközt természetesnek vesznek, az emberek mindennapjainak nemcsak kiegészítéseként, hanem szerves részeként kezelik azokat. A mai fiatalok virtuális közösségekben élnek, a világhálón töltik szabadidejük nagy részét, és kapcsolataikat is az internetes közösségi oldalakon építik ki.

 

A munka világában egyre nagyobb számban jelentkező legújabb generációról ma már érdemes felderíteni és megállapítani a csak rájuk jellemző értékrendi, felfogásbeli különbözőségeket. Az eltérő igényeikre, munkavégzési módszereikre figyelemmel eljáró munkahely ugyanis sikeresebben, hatékonyabban integrálhatja vállalati környezetébe a tehetséges fiatalokat, ezáltal a versenytársakat megelőzve biztosítva a munkavállalói, vezetői utánpótlást. Ők azok, akik 1995 és 2010 között születtek. A Z-k. A Profession oldalán érdekes összegzés olvasható a fiatal generációról: (https://www.profession.hu/blog/z-generacios-palyakezdok/ )

Hasonlóságok az Y generációval (1980 – 1995 között születtek): Mindkét korosztály készség szintjén használja az informatikai szolgáltatásokat és módszereket, könnyen vélhetik róluk ezért, hogy ismereteik, tudásuk és érdeklődésük megelégszik a felszínességgel.

Különbségek: A Z generáció, szemben az összes többi idősebb korosztállyal, már nem rendelkezik ismeretekkel a mindennapi számítástechnikai eszközök nélküli világról. Az Y generációhoz képest önállóbb szelleműek és kevésbé motiválja őket az anyagi előny, illetve reálisabban látják – de még mindig fölébecsülik – a pályakezdőként megszerezhető jövedelmeket.

Sebezhetőségek, hiányosságok: a Z generációhoz tartozó munkavállalók hajlamosak félresöpörni a korábbi generációk által kidolgozott, általuk könnyűszerrel körülményesnek megítélt eljárásokat és technikákat, hogy gyorsabb, kockázatosabb módszerekkel kísérletezzenek helyettük.

Kiaknázható tulajdonságok:

  • gyorsabban taníthatók be informatikai alapú munkahelyi folyamatokra, és figyelmüket is képesek több feladat között megosztani, szemben az X generáció elmélyültebb összpontosítási képességeivel
  • a Z generáció az Y generációhoz képest versengőbb, egyénközpontúbb értékrendet vall magáénak
  • az újításokra, különösen azok digitális kivitelezésére rendkívüli fogékonyságot mutatnak
  • az idősebb generációknak hasznára válhat, hogy a digitális munkahely fogalma a fiatalok számára már nem idegen, ebben a változásban zászlóvivő szerepet vállalhatnak
  • önértékelésük reálisabb, nagyobb rugalmasságot tanúsítanak a munkahely megszerzéséért folytatott küzdelemben
  • az okoseszközök és az internetes tartalmak természetesként való kezelése rendkívüli nyitottá teszi a „csináld magad” korosztályt az önképzés változatos irányai és módszerei iránt
  • az automatizáció és az algoritmusok robbanásszerű fejlődése és terjedése miatt e képességeik várhatóan egyre értékesebbé válnak a munkaadók számára épp úgy, mint a gyakori átképzések, irányváltoztatások véghezvitele során
  • tipikusan szorgalmas munkavállalónak bizonyulnak. Ugyanakkor a munkavégzésük célja saját szakértelmük, tudásuk gyarapítása, ezért a munkaadónak gondoskodnia kell a Z generációs munkavállaló előrelépési, fejlődési lehetőségeiről is

Ugyanakkor mindkét nemzedék híján van az X generációra (1965 – 1980 között születtek) jellemző fegyelmezettségnek, türelemnek, lojalitásnak és rendszerszintű szemléletnek.

És vajon milyennek látják a világot a Z-generáció tagjai, milyen igényeik, elvárásaik vannak az oktatás vagy éppen a munkavállalás tekintetében? Ezekre a kérdésekre keresett választ a Pannon Egyetem által szervezett konferencia nemrégiben. https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/amire-a-z-generacio-felno-drasztikusan-valtozhat-a-munkaeropiac-helyzete-2668444/

A Z-generáció tagjainak az önmegvalósítás az egyik legfontosabb motiváció, ennek kibontakoztatásához pedig folyamatos kihívásokra van szükségük. Fontos, hogy az álmaik megvalósításához segítséget, támogatást kapjanak, s ha ez megvan, szenvedélyesen vetik bele magukat az adott feladatba. A fiatalok érdeklődését nyilván nem egyszerű fenntartani, éppen ezért akkor jár el jól a pedagógus, ha gyakran váltogatja a tanítási-tanulási módszereket, ha az órákon egyéni és csoportos foglalkozásokat tart, ha az új ismeretek elsajátításához éppúgy használja az online és az offline teret.

Nemcsak az oktatásnak, a munkáltatóknak is fel kell készülniük a Z generáció fogadására, akik már a munkahelyekkel kapcsolatos elvárásaikban is sokkal tudatosabbak, mint elődeik:

„Mi, a fogyasztói társadalom gyermekei a vállalatokra is úgy tekintünk, mint egy márkára, ezért fontos, hogy hiteles legyen és olyan egyedi lehetőséget kínáljon, mely keretek között képesek leszünk önmagunkat is megvalósítani – ezt már egy sikeres 15 éves fiatalember, Trunk Tamás mondta, aki igazi influencernek, azaz vélemény-vezérnek számít saját kortársai körében.”

Munkáltatói márkaépítést támogató írásokat olvashat a paktumportálon is, legyen szó a zalaegerszegi felelős foglalkoztatókat bemutató sorozatunkról, vagy a márkaépítést erősítő pályázati lehetőségek összegyűjtéséről.

Legyen tudatos, készüljön a Z generáció fogadására IS!  Ha úgy gondolja, megosztásra érdemes az Önök felelős foglalkoztatói gyakorlata, melyről jó lenne hírt adni a leendő munkavállók számára is, juttassa el hozzánk, hogy honlapunkon és Facebook profilunkon Önökről is hírt adhassunk!

Források: https://www.profession.hu/blog/z-generacios-palyakezdok/; https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/amire-a-z-generacio-felno-drasztikusan-valtozhat-a-munkaeropiac-helyzete-2668444/