Egyetemi tanpálya avatás, egyetemi kutatóközpont és előadóépület alapkőletételek, utcanévadó
Második alkalommal tartottak innovációs napot Zalaegerszegen, a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán, illetve az ahhoz kapcsolódó Kutatási és Technológiai Központban.
A hazai kutatás-fejlesztésre költött állami költségvetés 2010 óta megduplázódott, a vállalkozói szférában pedig ez az arány 2018-ra már a két és félszeresére emelkedett. Egyebek mellett erről is szólt Prof. Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a rendezvényt megnyitó köszöntőjében. Hazánk az országok között jelenleg a mérsékelt innovátorok sorába tartozik, de 2030-ig az első harmadba akarunk kerülni, tette hozzá. Úgy fogalmazott, hogy a járműipari tesztpályával és a környezetében megvalósult beruházásokkal Zalaegerszeg felkerült a világ és Európa technológia térképére. A piaci igényt mutatja, hogy már az első ütem átadásakor 150 autóipari cég kutatóközpontja jelezte, igénybe venné a ZalaZone szolgáltatásait. Ehhez kapcsolódik a technológiai központ, amely egy év alatt megtelt.
Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya miniszteri biztosa úgy fogalmazott, a jövő közlekedési kultúráját Zalaegerszegen alakítják ki, itt jött létre a járműipar szilícium-völgye. A beruházást a jövő év végén adják át, készültsége már elérte a 70 százalékot.
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere felidézte, hogy 2016-ban, amikor döntés született a járműipari tesztpálya megvalósításáról, még nem lehetett sejteni, milyen volumenű beruházás kezdődik el. A ZalaZone-nak köszönhetően a város fontos szerepet tölthet be a kutatás-fejlesztésben, amihez szoros kapcsolatot építettek ki több egyetemmel.
A rendezvény részeként a tesztpálya fogadóépületéhez vezető út névadását is megtartották. Most már a Michelberger Pál úton juthatunk be a 76-os útról a ZalaZone főépületéhez. Michelberger Pál Széchenyi-díjas gépészmérnök, egyetemi tanár, akadémikus, a járműtervezés és a szerkezetanalízis neves kutatója volt, aki az Ikarus buszok főkonstruktőreként is dolgozott.
Az innovációs nap alkalmából helyezték el a tesztpálya szomszédságában lévő SmartField fejlesztési területen a Széchenyi István Egyetem kutatóépületének alapkövét. A 690 négyzetméter alapterületű létesítményben két nagy laboratórium és több iroda kap helyet.Ugyancsak letették három egyetem (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Pannon Egyetem, Széchenyi István Egyetem) közös előadóépületének az alapkövét is. Itt kaphatnak helyet a tesztpálya mellé települő egyetemi kutatócsoportok, a 100 férőhelyes előadótermet is magába foglaló létesítmény funkcionálisan kiegészíti a labor- és műhelyépületekből álló egységeket.
Az innovációs nap negyedik eseményeként avatták föl az egyetemi tanpályát, a K+F pályamodult, ami a ZalaZone kicsinyített formában történő leképezése, 8500 négyzetméternyi aszfaltfelületel. Itt mindaz megtalálható, ami a mellette elterülő nagy pályán, és elsősorban a kisebb sebességű járműdinamikai tesztek végrehajtására alkalmas. Dr. Szalay Zsolt, a ZalaZone innovációs vezetője arról is beszámolt, hogy az egyetemistákat szolgáló pályamodult hétvégenként megnyitják a gyerekek, családok, iskolások, az érdeklődők előtt, hogy megismerhessék a műszaki tudományok, a járműipari fejlesztések újdonságait.
Az innovációs napot önvezető járművek, drónok, valamint versenyautók bemutatója zárta.