A járműipar területén hatalmas változásnak nézünk elébe az elektromos hajtású járművek elterjedésével és az önvezető járművek megjelenésével – hangzott el nemrégiben a zalaegerszegi járműipari tesztpálya frissen elkészült fogadóépületében és konferenciaközpontjában tartott Ipar 4.0 elnevezésű rendezvényen.
A hazánkban zajló nagyberuházások nemcsak gazdasági szempontból fejtenek ki hatást hazánk, városunk életére, hanem kihívást és lehetőséget jelentenek az oktatásunk számára is.
Még friss a hír, miszerint BMW gyár épül Debrecenben mintegy egymilliárd eurós beruházással, ezer új munkahelyet teremtve ezzel. Dr. Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter a fejlesztések kapcsán arról is beszámolt, hogy át kell alakítani a Debreceni Egyetem képzési szerkezetét. Fel kell készülni a munkaerő biztosítására, ehhez programokat kell indítani. A miniszter szerint több mérnököt kell képezni, és felhívta a figyelmet arra, hogy míg 2012-ben a reáltudományokat tanuló diákok aránya 22 százalék volt, ez ma 29 százalék, míg az EU-átlag valahol a 24 százalék körül mozog.
Ahogy arról már korábban a paktumportálon mi is beszámoltunk, a zalaegerszegi beruházások a megyeszékhely oktatását is megmozgatják. A megvalósuló két nagyberuházás, a tesztpálya, és a logisztikai központ és konténerterminál épülése már most érezteti pozitív hatását: a Pannon Egyetem Mérnöki Kara kutatási projektben vesz részt, ami kapcsolódik a tesztpályához, valamint elindul a tesztmérnökképzés koncepciójának kidolgozása. A Budapesti Gazdasági Egyetem Gazdálkodási Karán gazdaságinformatikus szakon logisztika specializációt biztosítanak a hallgatóknak. A Csány-, a Ganz- és a Széchenyi-iskolában az informatika területén végzett szakgimnazisták kapcsolódhatnak a tesztpályához, a Munkácsyban pedig a közlekedésgépészetet tanulók ismeretei alkalmasak arra, hogy a háttérben kiszolgálják a tesztpálya igényeit. A gimnáziumokban már szeptemberben elindultak a témához kapcsolódó csúcsszakkörök. (http://www.paktumportal.hu/allaskeresoknek/palyavalasztasi-iranytu/a-zalaegerszegi-beruhazasok-az-oktatast-is-megmozgatjak-)
Az oktatás már készül arra, hogy biztosítani tudja mindazt a szakképzett munkaerőt, amely a kutatás-fejlesztéshez és az innovációs feladatokhoz szükséges. Erre már nem is kell olyan sokat várni, hiszen a pálya rendkívül feszített menetrend szerint épül, az alapkőletétel mindössze egy éve volt. A tesztpálya fogadóépülete egy év alatt elkészült, maga az egész létesítmény pedig 40-50 százalék közötti készültségben van, s jövő év végére a befejezéséhez közeledhet a beruházás. Már megvan az első négy szerződött vállalat is, az első négy vevő már végzett is teszteket a pályán. Ezen túl háromszáz céggel folynak tárgyalások, legtöbben autóipari gyártók, beszállítók, telekommunikációs cégek. A komplexum üzleti vonzerejét az adja, hogy Európában nem található hasonló, komplex adottságokkal és összetett szolgáltatásokkal, a hagyományos és az önvezető tesztekre egyaránt alkalmas elemekkel bíró tesztpálya. A zalai létesítmény így számos nagy cég tesztelési központjaként szolgálhat. „A Debrecenben gyárat építő BMW Magyarország melletti döntésében is sokat nyomot a latban ez a világon egyedülálló járműipari fejlesztés" - fogalmazott korábban az innovációs és technológiai miniszter.
Források:
m.me/zalaegerszeghivatalosoldal
https://magyarepitok.hu/iparagi-hirek/2018/10/heteken-belul-atadjak-a-zalai-tesztpalya-elso-utemet